Wel leuk en niet zo gevaarlijk! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Wel leuk en niet zo gevaarlijk! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Wel leuk en niet zo gevaarlijk!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

05 Februari 2008 | Kenia, Nairobi

Hallo allemaal;
Bedankt voor jullie reacties, mijn verhalen zijn nu bijna opgedroogd, nog twee weken te gaan.
Allereerst iets over de situatie hier, in Nairobi is het rustig en de onrust is vooral in het westelijke gebied richting Oegandese grens. Er is wel veel politie op straat, maar ik weet niet hoe dat anders was. Vandaag zijn we net terug gekomen uit de Masai Mara, het gebied ten zuidwesten van Nairobi. We hebben daar overnacht in vrij luxe tenten, met een bed erin, HEERLIJK! Ik merk, dat ik een beetje genoeg heb van al dat kamperen en dat ik verlang naar mijn eigen bed. Verder heb ik erg veel zin in een bruine boterham met oude kaas! Maar goed de weg naar de Rift vallei, die loopt van Ethiopie tot aan de Indische oceaan in Mozambique was allerbelabberst. Het had weer een hoog trilplaatgehalte en de truck, zwalkte soms van links naar rechts om kuilen te vermijden of als het niet anders kon er met een slakkengang doorheen te gaan. Over goed 230 km. hebben we meer dan 5 uur gereden. Belinda zei, de vorige keer had ze er 17 uur over gedaan om uit het gebied te komen, alles stond toen onder water vanwege de regens. De groep is totaal veranderd. Ik ben de enige, die vanuit Kaapstad is gestart, verder zijn er nog twee, die wat later zijn ingestapt (Vic. Falls) over. Wel leuk, dat er 7 mannen bij zijn, geeft toch weer een ander sfeertje. Wel zijn zij nu aan het begin van hun reis en wij alle drie aan het eind van onze reis.
De avond van aankomst, kregen we een Masai dans te zien. Uitgevoerd door alleen mannen en deze dans wordt gedaan bij een huwelijk. Het is vooral springen en bepaalde keelklanken als melodie. Hoe hoger je springt, hoe minder koeien je hoeft te betalen aan je schoonfamilie.
De nacht was erg donker in het kamp, er was maar kort electriciteit en dat dan via een generator. Ook hier konden wilde dieren zomaar binnenwandelen. En toen ik 's nachts naar het toilet moest, kwam er direct een Masai-krijger met me neegewandeld en hij bracht me ook weer netjes terug.
Om 04.00 uur werd ik wakker van een paar vreemde dierengeluiden, verschillend in toonhoogte, het leek wel vraag en antwoord. Toen ik door mijn tentraam naar buiten keek, zag ik iets zwart/wit. Het duurde even voordat ik mij realiseerde, dat dit een zebra was en dat hij/zij dit vreemde geluid voortbracht. Dat is in ieder geval beter dan de week ervoor, toen hadden ze nog leeuwen in het tentenkanp gehad.
De andere dag een 'gamedrive' waarin we erg veel leeuwen hebben gezien, vooral mannen dit keer. Prachtig, er lag er een op nog geen 10 meter van de truck, ik heb er mooie foto's van kunnen maken. Verder viel het voor ons drieen als door de wol geverde safarigangers een beetje tegen, maar de nieuwe groep vond het natuurlijk fantastisch.
Daarna nog naar het Masai dorp naast het tentenkamp geweest en daar werden we rondgeleid en uitgebreid op de hoogte gesteld van de gewoontes van de Masai. Het was erg leuk, maar ik zou er niet kunnen wonen. Omdat ze het vee 's nachts allemaal in de kraal hebben, stikt het er van de vliegen, afschuwelijk. Maar we waren vrij om alles te fotograferen en een huis(je) van binnen te bekijken.
De afgelopen nacht hadden we alleen maar flink wat regen en weer eens onweer, gelukkig maar erg kort dit keer.
Verder blijf ik me vebazen over mensen, die een kampeerreis doen, vervolgens, daar waar het kan in een dorm of een huisje kruipen, ook verbaasd het mij hoe slecht voorbereid mensen op reis gaan. Bijv. maar een zaklamp mee met zijn tweeen enz. enz. Maar goed dit was het weer voor deze keer. Morgen vertrek ik naar Oeganda en overmorgen zitten we dan bij de gorrilla's. Alvast de groeten en tot de volgende keer maar weer, Marjo

• 05 Februari 2008 - 15:11

Jos:

ik zie je 's nachts al lopen met een wc-rol onder jouw arm geescorteerd door een echte springende Masai-krijger.

• 05 Februari 2008 - 15:47

Margriet:

Lieve, lieve Marjo. Wat een fantastisch verhaal. Het is ongeveer het eerste verhaal dat ik eigenlijk echt van je lees. Jouw energie en snelheid liep even niet synchroon met de mijne. Nu ik het weer kan verdragen dat de wereld groter is dan mijn huiskamer verheug ik me op al je vorige verhalen als een spannend boek. Ik kan nog niet lang achter de PC maar iedere dag een verhaaltje van jou teruglezen lijkt me heerlijk. Mijn honger ernaar is gewekt. Fijn om even naast je mee te mogen lopen.

• 05 Februari 2008 - 16:37

´Nique:

Hallo Globetrotter,
    Weer een geweldig avontuur zo te lezen. Tja, dat zal wel wat zijn geweest zo´n escort door een masai krijger. Ik zie het al helemaal voor me............ En gaf je dat nou een veilig gevoel? Och, er zijn mindere zaken...
    Geniet nog van je resterende weken daar, maak nog veel mee, dan kunnen we nog wat meeleven met je.

Heel veel liefs van mij

• 06 Februari 2008 - 09:34

Pleunie:

Ha door de wol geverfde safariganger, ja dat zijn jullie wel inmiddels, zal straks weer wennen zijn aan het luxe leven thuis, maar dat gaat snel genoeg vooral je eigen bed!Vorlopig ga je nog naar de gorrilla's, t was weer leuk al je verhalen te lezen, hopen de foto's te zien als je bij Corrie en Leo bent dit voorjaar. Plezier!!

• 06 Februari 2008 - 10:12

Harm En Marja:

Fantastische avonturen maak je toch mee, zeg! Ik zit te springen om jouw foto's te mogen zien. Bruine boterhammen met kaas is ook bij mij vaste prik van missen tijdens onze reizen en ik kan me goed voorstellen dat je nu verlangt naar je eigen bed.
    Nog veel reisplezier voor de laatste dagen.

Groetjes

• 06 Februari 2008 - 15:49

Barbara:

Nog 2 mooie weken dan maar Marjo, wat gaat het snel!

• 06 Februari 2008 - 21:25

Mirjam:

Ha die Marjo
    Goh nog een paar weken te gaan voor je. wat lijk het snel gegaan. maar jij zal wel vol zitten met al je ervaringen!!! Kan mij voorstellen dat je ook weer gaat verlangen naar je eigen plekje en het eten natuurlijk. Had ik ook!!! Geniet nog lekker Marjo!! Veel liefs mirjam

• 07 Februari 2008 - 15:45

Cora En Albert:

Wat een verhalen heb je weer geschreven zeg!Elke keer weer leuk om te lezen.Ben heel benieuwd hoe het bij de gorilla's zal zijn.Albert z'n nicht vond het geweldig daar! Ik zal vragen wanneer het uitgezonden wordt op de tv.Wordt een uitzending met BN-ers heb ik begrepen.Wij zijn een lang weekend naar het Sauerland geweest,weinig spectaculair,geen sneeuw, soms een paar roofvogels in de lucht en wat schapen in een wei.
    Groeten en tot de volgende mail,Albert en Cora.

• 09 Februari 2008 - 21:56

Henny-herman:

Als je terug bent, en je moet plassen in Schoorl,moet je de mannen met je mee laten springen,heb je gelijk weer je vakantiegevoel.Nog veel plezier en groeten van ons.

• 13 Februari 2008 - 17:28

Lydia:

hoi marjo,
    ik loop een beetje achter met het volgen
    van jou reisverslag.Het is pas de tweede
    keer dat ik erdoor heen blader,ik schaam
    mij diep.
    Zijn jou avonturen niet al te spannend voor een vrouw in de overgang?
    Ik zou er heftige opvliegers van krijgen!
    GROETJES en tot snel!

• 27 Februari 2008 - 20:16

Carla:

Hallo Marjo,
    Ik had alwel begrepen dat je weer terug was in ons kikkerlandje.
    Zit net je foto's te bewonderen, prachtig om te zien.
    We zullen zeker nog wel bijkletsen. Ik ga zelf 11 maart naar Turkije.
    groetjes en tot ziens.

De foto met jouw tussen de giraffes is wel erg leuk!