Toch weer spanning en sensatie! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Toch weer spanning en sensatie! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Toch weer spanning en sensatie!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

02 Februari 2008 | Kenia, Nairobi

Hoi allemaal;
Nou ik had van Zanzibar nog niet alles verteld, want de laatste dag ben ik nog naar de schildpadden geweest, die vangen ze daar op, als ze onverhoopt in een visnet terecht komen, als ze een jaar zijn worden ze weer uitgezet in zee. Maar er waren ook een paar erg grote schildpadden, die je zeewier kon voeren en je mocht dan ook in het water om met ze te zwemmen. Ik had geen zwempak aan, maar achteraf was ik blij, want er zijn een paar mensen echt flink gebeten door de grote schildpadden. Gevolg: een flinke blauwe plek.
Verder hadden ze daar een 'mensvriendelijke' python, die heb ik natuurlijk nog wel even om mijn nek gehad. Ik blijf slangen maar koude beesten vinden, ik kan er niks aan doen, het was en is niet mijn favoriete dier.
Vanuit Arusha, zijn we twee dagen op excursie geweest naar de Ngorogorokrater en de Serengeti. Dit was echt helemaal te gek, het eerste half uur in de krater hadden we al vier van de 'big five' gezien, te weten olifant, buffel,leeuw en neushoorn. Alleen het luipaard ontbrak. Verder zijn er verschillende meren in de krater en in een ervan stonden wel duizenden flamingo's, schitterend. We hebben daar veel beesten gezien. En zelfs bij de lunchplek, werd je zowat aangevallen door kleine en grote vogels, die ook wel zin hadden in je lunchpakket. Dus ik heb maar in ons truckje gegeten.
Daarna zijn we doorgereden naar ons kamp, midden in de Serengeti. Onderweg veel dieren gezien, oa de wildebeest, die met zijn duizenden op toernee zijn door de Serengeti, momenteel trekken ze naar het zuidwesten van de Serengeti om over enige tijd weer richting Kenia, de Masai Mara te verkassen. Indrukwekkend om te zien. Toen zagen we nog bijna een 'cheetahkill', maar de impala was hem te snel af. De cheetah's waren met z'n drieen, maar er was er maar een die uiteindelijk de actie uitvoerde, prachtig om te zien, ook de teleurstelling, dat hij geen diner te pakken had gekregen.
Op ons kamp, dit keer weer midden in het gebied, zonder hekwerk was het goed toeven, behalve op de toiletten dan! Er werd lekker voor ons gekookt, ik had nog een fles wijn mee van Mariette, mijn tentmaatje tot Dar es Salaam, dus dat kwam helemaal goed. Om 21.00 uur zijn we naar bed gegaan en de andere dag hoorden we, dat er vlak bij de ingang van onze tent, ik had inmiddels weer een ander slaapmaatje, een slang was gedood,door een van de mensen die daar rondliepen. Aan onze gids gevraagt, of hij wist of het een gevaarlijke slang was. Ja dus. OHOH, Slik Slik. Nou ja wat niet weet wat niet deert. Spannender was het avontuur, toen ik 's nachts toch naar de WC moest, het was rond middernacht en Jessica was ook wakker en zei: 'Kom dan gaan we samen'. Ik rits ons tentje open, hoofd om de hoek, lampje naar beneden, links en rechts kijken, niks te zien, dus ik de tent uit. Schijn wat hoger, naar rechts en dan naar links, zie ik ineens twee glimmende oogjes met een heel groot lijf. Ik dacht OhOh en was erg snel weer in de tent. Jessica werd alleen maar banger, maar we moesten allebei nog steeds. Dus na twee minuten nog maar eens gekeken, het beest was weg, dus toch maar op pad naar het toilet. Jessica deed het gelijk bij de tent, maar ik had toch enige darmwerking, dus ik liep lekker paranoia van elk geluid wat ik hoorde naar het toilet. Jessica maar wat blij, dat ik weer terugwas en vroeg mij of het een leeuw dat ik had gezien, ik zei nee, het was groter dan een leeuw. Daarna toch weer in slaap gevallen. 's Morgens waren ze gelukkig al in de keuken aan het rommelen, toen ik nog een keer naar het toilet ging.
Die ochtend hadden we een 'gamedrive' door de Serengeti, toen zagen we een troep buffels een paar leeuwinnen wegjagen en toen keken we elkaar aan, het was een buffel geweest die nacht, wat ik al dacht, we herkenden het geluid wat hij maakte, dit keer als startsein om met een ploegje de leeuwinnen te verjagen, leuk om te zien, maar eigenlijk moet het omgekeerd te zijn, maar ja de buffels waren met zovelen. Verder viel het die ochtend een beetje tegen met het wild, we gingen voor het luipaard, maar dat liet zich niet zien deze dag. Op de weg terug naar Arusha, kwamen we de drie cheetah's weer tegen, zij bevonden zich vlak naast de weg en even later twee leeuwen en twee leeuwinnen, ook zij lagen vlak naast de weg. Uiteindelijk waren we met zijn allen toch wel erg tevreden met deze twee dagen.
Onze 'campsite' stond deze keer bij een slangengebeuren, maar ik heb er niet gekeken, ik heb in Swakopmund al een slangenopvang bekeken. Maar toen ik over het muurtje van onze 'campsite' keek, zag ik wel drie krokodillen liggen van een meterje of 4, ik was toch blij, dat krokodillen niet zo goede klimmers zijn althans tegen een gladde muur met een hekwerk erop.
De andere dag hebben we het MasaiMuseum naast ons kamp bezocht. Interessant te horen, hoe de tradities nog doorleven bij deze groep mensen.
In Arusha nog naar een hele grote souvenirwinkel geweest, waar ze ook de 'tanzanite'verkochten, een steen harder dan diamant en zeldzamer, daardoor een goede belegging! Deze steen wordt allen in de omgeving van Arusha gevonden. Ik voelde me niet geroepen om er een te kopen, wel vond ik ze mooi, ze waren er in het groen en in het blauw.
Daarna zijn we in een ruk doorgereden naar Nairobi. In een bijna lege truck een erg slecht wegdek en een Alois, die volgens mij zijn stal rook (hij woont in Nairobi), was het geen onverdeeld genoegen we vlogen bij regelmaat 10 cm de stoel uit, zeker achterin. Hier in Kenia was verder alles rustig en morgen gaan we naar de Masai Mara. Benieuwd wat ik dan weer meemaak. As woensdag vlieg ik naar Kampala en wordt de reis daar voortgezet. Het westelijk gebied is momenteel nog te onrustig om er met een truck doorheen te trekken.
Nou dit was het dan voor deze keer. Iedereen weer bedankt voor de gezellige reacties en Oss, doe het voorzichtig an he met de carnaval. Groetjes Marjo

  • 02 Februari 2008 - 12:12

    Albert:

    Leuk die verhalen over Senengeti en de krater. Wij zijn er ook geweesd en herkennen de verhalen een beetje. Gelukkig hoefde wij s'nachts de tent niet uit, sommige dingen kun je beter niet weten.
    Nog veel plezier de komende weken. Wij zijn benieuwd naar de overige verhalen en natuurlijk de foto's.

  • 02 Februari 2008 - 13:10

    Jos:

    Het verbaast me dat je blijkbaar overal ook in Afrika kunt internetten. Jouw verhalen zijn zeer boeiend en beeldend. Ik zie het al voor me die gang van jou naar de WC. Nu de foto's nog.
    Ik ga mijn kiel strijken voor vanavond. Ik zal voorzichtig aandoen. Ge zijt gegroet.

  • 02 Februari 2008 - 16:15

    Annemiek:

    Hoi Marjo,
    Heel eng en spannend. Maar ook weer erg leuk (als je het ongeschonden na kan vertellen). Ik ben ook (op vakantie!) zo iemand die altijd 's nachts heel nodig moet en heb tegenwoordig van die plaszakjes mee. Je ruikt niks en je plas wordt meteen gel. Kan je hem neerzetten tot de volgende ochtend.Ideaal. Ik zal er naar Australie ook een aantal meenemen, want daarover heb ik ook al wat enge verhalen gehoord. Geniet van je laatste weken en haal eruit wat erin zit!
    Groetjes Annemiek

  • 03 Februari 2008 - 09:49

    Corry En Leo:

    hallo marjo, heerlijk om op een ontzettend saaie zondagmorgen al je verhalen te lezen. ben je nog niet doodversleten? ik ben het al van het lezen alleen. als je komt in mei kunnen we lekker genieten van je foto's en natuurlijk de verhalen erbij. geniet er nog lekker van de komende weken en hopelijk moet je niet teveel s nachts naar de wc. groetjes ook van leo.

  • 03 Februari 2008 - 20:27

    Krijna:

    Hoi Marjo,
    Neem voortaan maar een emmertje mee in de tent want die ogen zijn geen (wilde) katten brrr niets voor mij!
    Wat bizonder toch al die wilde dieren buiten de dieren tuin vrij te zien rondlopen.
    Begrijp ik het goed dat je toch naar Kenia gaat?en dan door naar Oeganda?of ligt Kampala niet daar?
    Hier is het zacht voor de tijd van het jaar de sneeuw klokjes bloeien al drie weken en ook de crocussen komen al boven de grond.
    Gisteren de carnaval optocht en An haar verjaardag gezellig, de lente is in aantocht.
    Marjo heel veel plezier en tot horens maar weer. hr gr Krijna.

  • 03 Februari 2008 - 21:07

    Krijna:

    Hoi Marjo,
    Sorry ik zie dat ik 700km gemist heb vandaar mijn vraag, alles duidelijk nu.
    Zijn die wegen wel behoorlijk of moet je dan ook door de bush en kom je bont en blauw aan?
    Marjo ik groet je geniet maar dubbel want het gaat nu wel heel snel, voor je het weet sta je weer op schiphol.
    doe-oeg Krijna.

  • 04 Februari 2008 - 14:54

    Harm En Marja:

    Oh, ja ik leef met je mee, vooral met het wc'verhaal. Het ov erkomt mij altijd in het buitenland en in het stikdonker. Zoals in indonesie bij de mandi-bak. In mijn haren en die zijn nota bene erg kort. Het bleken twee fel oranje sprinkhanen te zijn. Niets om me druk over te maken, maar mijn schreeuw was over het hele eiland te horen.
    Marjo geniet nog volop verder en ik hoop nog altijd in goede gezondheid.

    Groetjes

  • 05 Februari 2008 - 14:45

    Sandra:

    Hoi Marjo,

    leuk om weer je verhalen te lezen. Ik had het van angst gewoon in mijn broek gedaan, i.p.v. naar het toilet gelopen.
    Dan maar een vieze broek.
    Nog even over het skieen; we gaan dit jaar niet. We zijn te laat met dagen aanvragen, Ada had de lijst al mee naar huis om hem te gaan maken.
    Volgend jaar wellicht weer, en misschien dat jij dan ook weer mee kan.
    Groetjes, en tot horens.

  • 05 Februari 2008 - 19:57

    Martin En Helene:

    Ook wij volgen je verhalen en belevenissen. Leuk en spannend. We zijn benieuwd naar de mondelinge toelichting en de foto's. Vooralsnog alsvast een uitnodiging voor 8 maart 2008(2 dagen na
    mijn(Martin) verjaardag. Ongeveer zelfde idee als op Helene d'r verjaardag. Buffet en slaapmogelijkheid (in riante
    slaapkamer). Nog veel plezier en tot horens/ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 262132

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: