Daar ben ik weer! - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Daar ben ik weer! - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Daar ben ik weer!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

29 December 2007 | Namibië, Swakopmund

Hallo allemaal;
Allereerst moet ik Sonja en Jan feliciteren met hun huwelijk gisteren, ik wilde jullie een E-card sturen, maar kon jullie adres niet vinden. Verder wens ik Harm en Marja ook een goede reis richting Midden en Zuid-Amerika. Ik had veel reacties deze keer en vele nieuwjaarswensen, erg leuk en gezellig om te lezen.
Mijn verhaal gaat verder met een nieuwe groep. Een hoog Australie gehalte en verder komen ze uit de VS, UK, Zweden, maar die zijn er per vandaag alweer uit, Duitsland en Canada. De leeftijd is ook gemiddeld rond de dertig en soms jonger, veel studenten, waar halen ze het geld vandaan? Maar goed het is wel gezellig, al moet ik mij erg concentreren op het engels. Ik heb me vergist wat betreft het aantal heren in de groep, er waren er vier, maar er is er nu alweer een afgevallen.
De eerste dag hadden we een prachtige lokatie, weer eens in 'the middle of nowhere' maar wel een heerlijke
'winetasting' bij het zwembad(je), dus wat wil je nog meer.
Het kamperen werkt anders dan bij de vorige reis, want wij laten nu alles in de truck en je neemt alleen dat uit je tas wat je nodig hebt, want van de reisbegeleidster is al eens alles gejat uit de tent. Het is even improviseren, maar als ik al mijn onderbroeken omkeer, hoef ik ze nog maar 3x uit te wassen, haha grapje. Maar het is dus echt even nadenken wat je uit je grote tas haalt. Het is ook weer elke morgen vroeg uit de veren. De tweede dag gingen we via Springbok naar de Namibische grens, alwaar we kerstavond hebben doorgebracht en de kok Duncan vrijaf had, er werd voor ons gekookt op de camping. Die middag nog met een opblaasbare kano op pad geweest, de Oranjerivier af. Nou Nora, dat was pas wind tegen. Ik heb tot gisteren spierpijn in mijn rechterarm gehad. Gelukkig ging de wind later wel weer liggen, maar toch! Ik zat met iemand in de kano, die zei regelmatig in een kano te zitten, we vlogen alle kanten op, maar niet de goeie. Ik vond op dat moment ook, dat hij teveel kletste en te weinig deed. Er gingen helaas maar weinig mensen mee, maar 3 uur later kwamen we weer veilig bij de camping aan. Nog even de rivier ingedoken, het was heerlijk weer en water goed van temperatuur. Na de maaltijd nog een spel gedaan, waarbij je kadootjes kon winnen, erg leuk en gezellig. Ik heb mijn kadootje, een doos met pennen, aan Duncan gegeven, die heeft 10 kinderen in Kenia rondlopen, dus die kan het vast wel gebruiken. Duncan heeft ditzelfde traject ook een aantal keren bij Djoser gedaan als kok. Onze chauffeur is ook een Keniaan ne heet Alois, een prima chauffeur.
De andere ochtend zijn we alweer vroeg de grens met Namibie overgegaan. We zijn naar ' Fish-river-canyon' gereden en hebben daar bij een kampplaats in de buurt overnacht. Inclusief zwembad 30 graden en een lekker windje geen beroerde Kerst dus! De weg ernaar toe was soms weggeslagen door de overvloedige regenval en het was grotendeels 'gravelroad'. Tegen de avond zijn we naar het op een na grootste canyon van de wereld gereden voor een korte wandeling en een zonsondergang, helaas verdween die in de wolken, net als in Nederland aan zee. Bij terugkomst nog een kadootje van Belinda, onze reisleidster, een kerstkroontje dit waaide al gelijk van je hoofd vanwege de harde wind.
Uitslapen vandaag, wel tot 06.30 uur. 2e Kerstdag, dus na een korte stop in Bethanie, een uitgestorven dorpje zijn we verder gereden naar Flip en Elsebie, die een kamp hadden ongeveer 25 km. na dit gehucht. Met zwembad en lekkere koude cider. Weer een vervelende dag dus!!! Aan het eind van de middag nog even de lokale bult beklommen voor nu een echte zonsondergang.
De andere dag al vroeg weer in de truck, onderweg nog wat dieren gespot, oa. springbokken, kudu's, struisvogels en een zwarte adder, die over de weg kronkelde. Bij een plaspauze in 'the middle of nowhere', heren voor de bus en de dames achter de bus, bleken we een lekke band te hebben. Oponthoud van een half uurtje, toen was de klus geklaard. Voor Alois geen probleem, want je rijdt gewoon wat harder op deze heerlijke weg! Om 12.00 uur waren we al op ons kamp, we hebben daar geluncht en kort daarna zijn we vertrokken voor een 'desertwalk' in de Sossusvlei, dat is het bekende gebied van Namibie, waar zich de mooie rode duinen bevinden. We hadden een echte 'crocodile dundee' mee als gids, maar dan de namibische uitvoering, hij wist erg veel te vertellen en liep doodleuk op zijn blote voeten door het zand, ik denk van zo'n 60 graden. Hij vertelde, al 9 jaar geen schoenen meer te dragen en altijd blootvoets door het leven te gaan, zelfs als hij op visite gaat bij zijn schoonfamilie in Japan. maar hij wist veel te vertellen over het leven en overleven in de woestijn. Op de terugweg voor de verandering een zonsondergang, maar dit keer bij 'dune 45' het hoogste duin in de regio, zo'n 300 meter. Ik ben tot halverwege gelopen, geen doen in dat rulle zand en ik vind klimmen al niet leuk.

  • 29 December 2007 - 11:59

    Maria:

    Hoi Marjo,
    Ik krijg de indruk dat dit toch een ander soort reis is als de eerste keer en dat lijkt me wel leuk.
    Wordt er zo vaak gewisseld in de groep dat al na een paar dagen mensen afhaken en komen er nieuwe voor terug?
    Wanneer ga je foto's plaatsen? Ik ben inmiddels erg nieuwsgierig.
    Je reisverslag staat integraal op de website van de buurtjes. PS: het nieuwe password hiervoor staat in je mailbox.
    Groetjes en een fijne jaarwisseling, Maria

  • 29 December 2007 - 13:23

    Anita:

    Hey Marjo

    Heb je nog plek over voor 3 mensen in je tent? O f heb je weer last van lekkage..
    Onze terugvlucht is goed verlopen alleen weinig geslapen in het vliegtuig en koud dat het was op schiphol.
    Ik wilde je nog even feliciteren met je verjaardag (beter laat als nooit)
    EN een onzettend liefdevol en reislustig 2008.

    Tot Mails

    Liefs Nita

  • 29 December 2007 - 13:47

    Meelever:

    Lekker lange journaals Marjo, maar goed dat ik kerstvakantie heb om het allemaal in rust te lezen.
    Na zoveel kilometers op een hard truckbankje over hobbelige junglepaden zul je straks ongetwijfeld genieten van een zalig uiteinde!
    Tot volgend jaar!

  • 29 December 2007 - 14:22

    Ruud En Det:

    Hai,
    Nu dan verder op weg Kenia, Namibie, het leest goed en de drankjes smaken gelukkig ook nog steed goed, lekker doorgaan met genieten, een hele goede jaar wisseling gewenst etc
    liefs van ons

  • 29 December 2007 - 15:28

    Jos:

    hoi Marjo
    "integraal op de website van de buurtjes" betekent doorgelinkt naar deze boeiende site.
    Je komt in Namibie voor ons op bekend terrein. ik ben dus nu nog meer geinteresseerd in jouw verhalen.
    Wat is wi f/n e - tasting ? Met jonge Australiers ?
    En waar blijven die mooie foto's ?
    Voor jou en de groep een spannend begin in 2008 !

  • 29 December 2007 - 18:15

    Sandra:

    Hoi Marjo,
    ik lees met veel plezier je verhalen iedere keer weer. Wat maak jij toch veel mee joh! Je moet bij terugkomst toch eens vertellen wie nou wie is, en hoe je ze allemaal al kende, want die indruk geeft het mij.
    De Kerstdagen in Nederland zijn rustig verlopen, met "warme" temperaturen.
    A.s. vrijdag gaan we afscheid nemen in "de Notaris" van Anita, Marina en Marcel. We nemen er ook wel een op jouw gezondheid.
    Ik wens je een leuke jaarwisselling, en ben benieuwd hoe je die gaat vieren.
    Tot schrijfs!!

  • 30 December 2007 - 00:18

    Nique:

    Hoi globetrotter! Geweldig die verhalen van je, geniet er elke keer van! Hoop dat je nog ff mag door genieten! Geloof ook wel dat het er erg warm kan zijn daar, zorg maar dat je genoeg water bij je hebt. Anders kunnen we die doek van je goed gebruiken ( hebben net naar Youp gekeken..........) Ga in dat geval maar lekker naast het zwembad liggen, worden we nu al jalours op je.
    Alvast een hele fijne jaarwisseling en tot het volgend jaar. Lieve knuffels van ons!!!

  • 30 December 2007 - 10:38

    Marianne:

    Als ik jouw verhalen lees heb ik het idee dat ik op een andere planeet woon. Hoezo zwemmen en zon en blote voeten en meer van die "vervelende dagen".
    Wij hebben op eerste kerstdag gezien dat je huis er nog staat. We hebben bij Appie en Maria heerlijk gegeten en uiteraard op jou getoost. Ik wens je een heerlijk begin van het jaar 2008 en dat je nog een aantal fijne weken in Afrika mag doorbrengen in goede gezondheid!!
    Veel lieve groetjes van Jaap, Marianne en Duvel.

  • 30 December 2007 - 18:38

    An:

    Hoi Marjo, prachtig verhaal weer. Benieuwd op welke spectaculaire manier je de jaarwisseling viert. ik wens je vanuit Zutphen een goed begin van 2008 en nog veel reisplezier. groetjes, An

  • 30 December 2007 - 21:07

    Bert En Herman:

    Leuke verhalen, spannend. Ik merk dat je ervan geniet. We blijven je volgen. Ga zo door ook in het nieuwe jaar. De beste wensen.

    Groetjes.

  • 31 December 2007 - 10:27

    Albert, Cora ,Nel:

    Hoi Marjo,
    Hier weer even een berichtje uit Drenthe.Het is hier lekker koud, rond het vriespunt en buiten in het weiland zijn de "boeren" carbid aan het schieten in melkbussen!Enorme knallen geeft dat, vinden onze honden niet zo prettig!
    Fijn dat jij een leuke Kerst hebt gehad, we wensen jou een goede jaarwisseling en alle goeds voor 2008! Geniet van je vakantie en we blijven jouw verhalen volgen op internet.
    Hartelijke groeten en een dikke kus van Albert, Cora en tante Nel.

  • 02 Januari 2008 - 09:44

    Corry En Leo:

    ha mar, wat maak je toch veel mee! hartstikke leuk, volgens ons kom je nooit meer terug naar dit saaie landje. (dat hopen we niet, hoor). we wensen je een gelukkig en een reislustig 2008 toe en zien met belangstelling naar je volgende verhalen uit. groetjes uit kloetinge.

  • 03 Januari 2008 - 03:57

    Dora:

    Marjo wat een leuke verhalen allemaal ,ik lees ze met plezier.
    Een reis die veel indruk maakt ook voor de lezer.
    Ik wens je uit het koude kikkerlandje een gelukkig nieuwjaar,want vriezen doet het hier.

  • 03 Januari 2008 - 17:27

    Krijna:

    Ha Marjo,
    Ik ben helemaal achterop geraakt, eerst maar een dubbel "GOED Nieuwjaar" gewenst,voor je verjaardag nog en 2008.
    Het is weer koud vandaag en ze geven ijsregen op voor vanavond,lekker thuisblijven dus.
    Roorik kwam met een muis thuis die hij heeft laten ontsnappen,brrrr hoe moet dat nu??? dit is al de vijfde,nee de andere zijn of opgegeten en drie heb ik hem afhandig kunnen maken maar nu trapt hij er niet meer in geloof ik.
    Eten krijgt hij genoeg daar zal het niet aan liggen,maar hij trekt er zijn neus voor op dwz hij veegt het onder.
    Veder gaat alles zo zijn gangetje,Aria en Daan zijn inmiddels 40 jaar getrouwd en ik kreeg een kaart van Karin en Ruedi.
    Marjo heel veel plezier weer op je volgende etappe,gelukkig is het nu beter weer.hr gr Krijna.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 262225

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: